Prettig Bukit tinggi - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu Prettig Bukit tinggi - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu

Prettig Bukit tinggi

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

18 December 2008 | Indonesië, Bukittinggi

Maandag 1 december, Tuk Tuk - Bukit tinggi (Sumatra)

Nano gaat met me mee op de boot naar Parapat, nog een laatste poging ondernemend om mijn hart te winnen of wie weet om mij zo gek te krijgen hem nu of in de toekomst financieel te steunen.
Ik voel me gewoon opgelucht en bijna bevrijd als we (Fins meisje en reisagent) in het minibusje stappen richting busstation. Na 15 uur is de busreis door donker Sumatra voorbij en staan we in Bukit tinggi.

Dinsdag 2 december, Bukit tinggi (Sumatra)

Bukit tinggi is een prettig stadjes. Overzichtelijk en bewandelbaar. Er zijn redelijke stoepen en geen becaks. Hierdoor word je ook niet lastig gevallen, alleen word er af en toe een vriendelijk "Hello miss" geroepen. Samen met Jaap, een oude bekende uit Medan die ik hier weer ben tegengekomen, wandel ik de hele middag een beetje rond. Langs het panoramapark en Ford de Kock met zijn bijbehorende dierentuin. Nou ja, mag de naam dierentuin niet hebben. De toestand waarin deze 3 krokodillen, 2 olifanten, 3 orang oetangs en nog enkele dieren in verkeren in abominabel. Kleine, vieze hokken met nauwelijks water maar volop afval. Mocht je overigens van je schoonmoeder af willen.....het is kinderspel om haar hier over het heuphoge en verbogen hekje bij de krokodillen te werpen.
Het is ons te deprimirend en we besluiten een koude Bintang te gaan drinken, En hier, in het Canyon cafe, komt het besluit. We gaan 10 dagen de jungle in op Siberut, het grootste eiland van de Mentawai groep, op bezoek bij de lokale stammen. Nog maar 2 nachtjes slapen.

Woensdag 3 december, Bukit tinggi (Sumatra)

Vandaag even echt toeristje gespeeld. An, onze gids, heeft Jaap en mij rondgereden door het gebied rondom Bukit tinggi, het gebied van de Meningkabau. Het symbool van dit volk is de stier, de karbau, en dat zie je terug in de architectuur. De daken lopen hier uit in een punt, gelijk de horens van een stier. Volgens de geschiedenis hebben de Sumatranen de Javanen buiten de deur gehouden door middel van een zeer uitgekiend stierengevecht. Inmiddels is gokken verboden en daarmee zijn de stierengevechten ook verdwenen.
We bezochten een watermolen waar meel gemaakt wordt, een weverij een houtsnijderij en een fabriek waar koffie nog met de hand gebrand en verpakt wordt. Tussendoor konden we genieten van de vulkaan op de achtergrnd, rijstvelden, kaneelbomen, koffieplanten, werkelijk alles groeit hier.

Donderdag 4 december, Bukit tinggi - Mentawai eilanden (Sumatra)

Vandaag kregen we wel een hele overdreven demonstratie van Indonesische vriendelijkheid. Om te beginnen liep ik nog even langs de buitensportwinkel waar ik de dag daarvoor al wat dingetjes gekocht had en wat je?! De dame achter de kassa gaf mij 3000 Rupia terug, want ze hadden me gisteren iets teveel gerekend! Het was mij totaal niet opgevallen.
Mar ja, op de miljoenen die ik in deze twee dagen uitgeef merk je die 3000 dan ook niet. Vandaag moet ik nog 2,5 miljoen betalen voor de 10 dagen in de jungle. Als ik 3 miljoen ga pinnen komt het eruit in briefjes 50.000. Ik weet even niet waar ik dat pakket moet laten maar besluit het dan maar zolang in mijn beha op te bergen, 1,5 miljoen per boezem Ik voel me rijker dan Dolly Parton.
Na de lunch vangt de reis naar Mentawai aan. In het minibusje zitten Jaap, Vincent en ik op de achterbank, richting Padang, in stilte. Alledrie diep in gedacht over de dingen die komen gaan.
In Padang worden we wederom overvallen door ongekende vriendelijkheid. In een lokaal restaurantje bestellen we alledrie iets te eten en maken onderwijl een praatje met een vriendelijk orang Padang (mens uit Padang). Als we de kip en rijst nog nauwelijks achter de kiezen hebben, heeft onze zojuist verworden vriend al voor ons betaald en afscheid genomen. Ook voor ons tijd om te vertrekken en in te schepen op de boot naar Siberut.

En tot slot:
Be Cointreauversial!

En je weet het, voor foto's: