Jakarta: madhouse, overkill and underground - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu Jakarta: madhouse, overkill and underground - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu

Jakarta: madhouse, overkill and underground

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

31 Januari 2009 | Indonesië, Jakarta Pusat

Dinsdag 16 december, Jakarta (Java)

Tja, shoppen dan maar. Ik ben omringd door Starbucks, Carrefour, McDonalds en noem maar op, maar het enthousiasme om deze plekken te bezoeken blijft uit. Vorige week in de jungle droomde ik van Latte Machiatto en de Carrefour deed mij voor als een walhalla van westerse en met name Franse culinaire geneugten. Nu, binnen handbereik, ontbreekt mij iedere lust. Maar ja, aangezien vorige week mijn camera gelijktijdig met mij te water is gegaan, moet ik er toch aan geloven. Ik prik een willekeurige mall en laat mij overvallen door Prada, Jimmy Choo, Rolex, Louis Vuitton en meer, nog veel meer. Ah, de Body Shop, die ik kan ik budgettair nog wel aan. Ik vind ook nog een schattig paars cameraatje en duik bijna in de allereerste fatsoenlijke cappuccino die ik in Indonesië ben tegengekomen.

Woensdag 17 december, Jakarta (Java)

Taman Mini moest ik gaan zien van Jaap, een soort Indonesch Madurodam. Wel op flinke schaal dan bleek vandaag. Uit ieder regio staat hier een huis gebouwd, op ware grootte. Vast heel interessant, ware het niet dar er heel weinig en dan nog met name in het Indonesisch aan informatie wordt gegeven. Ziet er allemaal leuk uit dus, maar waar ik nou precies naar kijk? Het leukste vind ik nog het Sumatra deel, je houdt immers alleen van hetgeen je kent. Er is ook een faunamuseum gevestigd en daar zie ik mijn eerste komodo dragon. Een beetje zielig oud en dik exemplaar. Ik voel een steek van jaloezie als ik aan Jaap denk die nu onderweg is naar Komodo-eiland en daar waarschijnlijk veel mooiere en niet te vergeten wilde exemplaren zal zien. Na zo’n dag van intensief slenteren in de drukkende hitte heb ik wel een Thaise massage verdient. Ben ik gelijk goed voorbereid op een avondje uit met Barong, mijn verworven rastevriend. Hij stelt me voor aan vele vele vrienden en we gaan kijken bij een optreden van Tony Q, een grote naam in reggae hier in Indonesië. Zo zit je in de jungle en het volgende moment sta je handen te schudden met de bekendste Indonesische rastafaris.

Donderdag 18 december, Jakarta (Java)

Als je voor het eerst sinds lange tijd weer es een avondje uit bent geweest, kom je natuurlijk niet zo vroeg je bed uit. Ik heb dan ook geen zin meer om nog te gaan pakken en te vertrekken en verlummel mijn dag maar een beetje op Jalan Jaksa. ’s Avonds voor de winkel van Steven and the Coconutreez ben ik nog even bij de herdenking van Big Bro. Dit oudste bandlid is exact een jaar geleden overleden en ter ere van hem worden er liedjes gezongen, gedronken en cake rondgedeeld. Maar om half één hou ik het toch echt voor gezien en ga naar bed.

Vrijdag 19 december, Jakarta – Bogor (Java)

Vandaag dan toch de trein gepakt naar Bogor, een uurtje rijden maar. In Bogor word ik vriendelijk en in het Nederlands door Harry ontvangen die me aanbiedt me te begeleiden naar mijn guesthouse. Prima, scheelt mij weer zoeken. Eenmaal ingecheckt drinken we een kopje thee en lees ik wat. Tot mijn verbazing biedt hij me geen excursies aan, zou hij misschien commissie van het guesthouse krijgen?
Tegen een uur of vijf begint de schemering in te zetten. Vanaf het terras kijk ik uit over de golfplaten daken van Bogor met op de achtergrond de bergen waar de zon met een prachtige rode gloed achter verdwijnt. Om zes uur vult de lucht zich boven de stad met de oproepen voor het gebed en hier en daar zie ik vliegers trapsgewijs het luchtruim beklimmen. Heel even voel ik mij middenin “De Vliegeraar” geplaatst. Als het schouwspel voorbij is en de zon echt helemaal onder is, besluit ik wat te gaan eten en wie kom ik daar tegen? Harry! Hij gaat mee om een biertje te drinken en dan is het toch zover. Uit zijn jas tovert hij een boekje met aanbevelingen. Er is van alles mogelijk, van 3 dagen tot hele tours door Java. Alsjeblieft Harry, ik moet er niet aan denken. Ik reis alleen en dat wil ik graag zo houden.,

Voor de foto's:

En tot slot:
Most smiles are started by another smile.