Vriendelijke jongens........die Argentijnen - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu Vriendelijke jongens........die Argentijnen - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu

Vriendelijke jongens........die Argentijnen

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

13 December 2010 | Argentinië, Puerto Madryn

Felicia, mijn lerares voor de privéles Spaans, zegt dat het door het weer komt. Goed, bij de meeste mensen knapt het humeur inderdaad op met een beetje zonneschijn en warmte (hopelijk is het nog enigszins te harden in Europa?), maar zou dat echt de enige oorzaak zijn van die enorme vriendelijke inslag van de Argentijnen? En dan te bedenken dat ik alleen nog maar in Buenos Aires was, een stad met bijna net zoveel inwoners als heel Nederland. Over het algemeen niet een plek waar je veel aanspraak, warmte en openheid verwacht. Stadsmensen staan immers bekend om hun afstandelijkheid en een stad staat gelijk aan anonimiteit. Zo niet Buenos Aires: spontaan bood de dame aan het tafeltje naast ons aan om te assisteren bij onze menukeuze, vroeg een jongedame op straat of we het konden vinden of misschien haar hulp konden gebruiken en om in de bus met de bingo mee te kunnen spelen (18 uur van Buenos Aires naar Puerto Madryn) drong mijn buurvrouw mij een pen op. Overigens kende niemand elkaar in de bus, maar er werd toch lustig op los gekeuveld.
Kortom, iedereen die ik tot dusver ontmoet heb, is gewoon ontzettend aardig en behulpzaam (wat overigens de drempel om mijn beroerde Spaans te oefenen enorm verlaagd).

Maar ik hoor graag of anderen nog ideëen hebben over de oorzaak van deze vriendelijkheid (zou het in het water zitten of in het vlees, is het de politieke achtergrond of ligt het gewoon aan mij misschien?). Ik hoor het graag, want als ik de oorzaak weet, leg ik er direkt beslag op.

• 14 December 2010 - 11:10

Coby:

Heerlijk beetje positieve berichten, kijk met plezier je foto's. Je vindt je draai, zie ik.
    Ligt aan de taal, de zon en gevoel voor drama en passie. Net als Spanje, dat vind ik thuiskomen.
    Emoties, emoties en nog is emoties, ze laten ze zien en dat is niet voor iedereen weggelegd, toch?xx

• 14 December 2010 - 16:02

Saskia:

Ha,Claudia
    Ben blij dat je het naar je zin hebt.
    Het kan zeker aan het weer liggen want hier wordt je alleen al van de kou en andere ellende verkouden .
    Ik ben dus niet echt blij,maar het komt goed.
    11december nog een spaarkasfeest gehad,was gezellig.
    groetjes SAskia

• 25 December 2010 - 23:09

Janneke:

Hallo Claudia,
    Ik vertrek op 1 februari naar Argentinie om eerst 4 weken rond te reizen en daarna een jaar te gaan studeren/stage lopen in Buenos Aires. Mijn vraag aan jou is, (als je misschien tijd hebt om deze te beantwoorden): Doe jij alles op de bonnefooi, of heb je je reis van te voren gepland en busreizen geboekt? Ik wil namelijk heel graag Buenos Aires, (misschien mendoza), Bariloche, Puerto Madryn, El Calafate, Ushuaia bezoeken en alle mooie natuur etc. bezichtigen. Ik vraag me af hoe het zit met die bussen? (Ik wil namelijk graag met de trein en de bus om vervolgens van Ushuaia naar Buenos Aires te vliegen.) Ik begreep dat de bussen soms vol kunnen zitten, en het is het duur? Mijn email adres is jannemoon5@hotmail.com. Ik begrijp het als je er geen tijd voor hebt, maar ik wilde het graag aan iemand vragen die meer ervaring heeft. Alvast bedankt! Gr. Janneke