Witte kerst - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu Witte kerst - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu

Witte kerst

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

25 December 2010 | Argentinië, El Calafate

Wit is geen kleur, wit is een miljoenen kleuren.

Dik ingepakt, hoewel niet zo dik als je wel zou verwachten, sta ik op de boot en kijk hoopvol voor me uit: gaat er een brok van de gletsjer afvallen? Boven het onderdoorzichtig grijsblauwe water steken de pieken zeker zo'n 50 meter de lucht in. Hoe klinkt dat , hoe voelt dat als er een homp naar beneden komt? Ik houd mijn oren gespitst en hoor boven het zachte brommen van de motor en het aanhoudende gekwebbel van een groepje aziaten het ijs af en toe kraken en zuchten.
We bevinden ons aan de onderkant van de Perito Moreno gletsjer, op dit punt een muur van ijs van zo'n 2,5 meter breed. De oorsprong, ongeveer 30 km hiervandaan, ligt in Chili.
Mijn ogen zijn gefocust op het wit en de prachtige sprookjesachtige blauwe scheuren er tussenin en dan gebeurt het. Ik hoor een korte kraak, mijn ogen schieten naar rechts en met een behoorlijk geraas komen de eerste brokstukken naar beneden. Van deze afstand, nog zo'n 300 meter, lijken ze niet zo groot, maar ze moeten zeker een paar meter zijn. Ze vallen in het water en vormen een stofwolk van ijsdeeltjes.
Eenmaal van de boot af en een wandeling langs de waterkant, met adembenemende uitzichten op ee gletsjer, neem ik een adempauze. Nog steeds hoor ik het bij tijd en wijle donderen en telkens is er die halve seconde waarin ik begin met tellen om na te gaan hoever de onweersbui is, maar nee, op deze donder volgt geen bliksem. Op deze donder volgt een stortvloed van ijs en een rimpeling in het water. En zo heb ik vandaag ook mijn eigen witte kerst gehad.

  • 26 December 2010 - 00:25

    Helen Van Groenigen:

    Wat een geweldige foto's.
    Wij gaan 7 januari naar Buenos Aires en zijn de 15de en 16de januari in Calefate. Wij gaan ook deze gletscher bezoeken verheug me er nu al op.
    Geniet nog verder van deze mooie reis.
    Groeten Helen van Groenigen

  • 26 December 2010 - 11:12

    Coby:

    G E W E L D I G !!!!!! Wat een ervaring, zeg maar verrijking. Prachtige foto's
    Komt toch ietsjes anders over dan sneeuw, kou en gladheid bij mij in de straat.
    Lieve groetjes,
    Coby!

  • 26 December 2010 - 16:38

    Jenny Meghoe:

    Hoi Claudia,
    Dat is lang geleden hè? Leuk om op deze manier toch nog een beetje contact te hebben met elkaar. Je bent weer lekker bezig zo te lezen. Prachtige plek hoor. Ziet er ontzettend mooi uit.
    Ben blij dat ook jij een witte kerst hebt gehad ;-)

    Misschien kunnen we afspreken als je weer in Nederland bent. Laat maar weten.
    Geniet van je geweldig reis.

    Groetjes van Erol en Jenny

  • 26 December 2010 - 20:08

    Marion:

    Hi Claud, dat is de meest poëtisch beschreven witte Kerst ooit! Geniet van de rest van je reis.

  • 28 December 2010 - 23:06

    Peter:

    Wat gaaf! Is zo'n gletsjer misschien een geschikte feestlokatie? En dan gaan we dansen, dansen, dansen. Dansen, dansen, dansen, op de gletsjerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Denk dat zo'n kerst nog leuker is dan onder de palmboom. Heb je nu trouwens een telefoonnummer? Kan ik je met oud & nieuw even bellen vanuit Berlijn.

  • 29 December 2010 - 19:23

    Claudia Van Brenen:

    @ Jenny: heeeee !!! Hoe is het met julie dan? Wat leuk om weer es wat e horen. Ja, moeten we zeker even proberen om af te spreken. Ik vrees dat ik maar 10 dagen in het land ga zijn, dus wordt krap, maar we moeten het proberen.

    @ Peter: nee, heb alleen mijn NL-nummer, maar da's natuurlijk harstikke duur. Sms-en mag altijd. Heel veel plezier in Berlin en gedraag je vooral niet !

    @ Helen: leuk dat je de foto's mooi vindt en wat tof dat jullie er ook heen gaan. Wens je alvast een hele goede reis en heel veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, El Calafate

Claudia

I don't know where I'm going for the ocean will decide. It's not the destination, it's the glory of the ride.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 87408

Voorgaande reizen:

12 November 2011 - 18 November 2011

New York, New York

28 Februari 2011 - 04 September 2011

Frankrijk en Spanje, werken als ITM

24 November 2010 - 10 Februari 2011

Argentinië, backpacken

01 Maart 2010 - 02 November 2010

Frankrijk, werken als International Teammanager

21 December 2009 - 17 Januari 2010

Spanje, maandje luieren in Andalusië

25 Februari 2009 - 04 November 2009

Frankrijk, werken als International Teammanager

16 November 2008 - 21 Januari 2009

Indonesië, 2 maanden met de rugzak op pad

25 Februari 2008 - 27 November 2008

Frankrijk, werken als International Teammmanager

16 November 2007 - 16 December 2007

Curaçao, op avontuur met Peter-Jan

07 April 2007 - 25 Oktober 2007

Frankrijk, werken als beheerder in de Vendée

15 Maart 2007 - 05 April 2007

Turkije, backpacken

27 December 2006 - 30 December 2006

Berlijn, lang weekend weg

13 Maart 2006 - 19 September 2006

Frankrijk, werken als beheerder in Lectoure

01 April 2005 - 15 Oktober 2005

Frankrijk, werken als Area Assistant in La Palmyre

14 Januari 2005 - 24 Maart 2005

Thailand, backpacken

18 December 2004 - 05 Januari 2005

Kopenhagen, op visite bij Maria

30 April 2004 - 30 September 2004

Frankrijk, Loiredal, werken als Area Assistant

15 Januari 2003 - 19 Juni 2003

Zuidelijk Afrika, backpacken

Landen bezocht: