Terug in de beschaving - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu Terug in de beschaving - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu

Terug in de beschaving

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

19 Januari 2009 | Indonesië, Bukittinggi

Zaterdag 13 december, Bukit tinggi (Sumatra)

We lijken wel uitgehongerd als we 's ochtends tegen elven weer aankomen bij Canyon Cafe, de plek waar alles begon. De avond hiervoor bestond ons diner uit een handvol koekjes en een ontbijt hebben we ook nog niet gehad. Meer dan een week hebben we wel levende karbonades en kippenpoten zien rondlopen maar er niets van op ons bord gezien. We bestellen daarom hamburgers, kip- en steaksandwiches en Vincent zelfs, ongeacht het tijdstip, een grote koude Bintang. En als ik dat heerlijke biertje op tafel zie komen, begin ik ook te twijfelen, maar hou het toch nog maar even bij koffie.
Na het ontbijt vertrekken Jaap en ik naar hotel Asia waar ik de allerlekkerste douche neem die ik ooit in mijn leven heb gehad. Met het schaamrood op de kaken breng ik een zak met vieze, natte, stinkende kleding bij de receptie om te wassen. Het zal mij benieuwen wat daar nog van terecht komt.
De dag gaat verder ongemerkt voorbij en 's avonds drink ik met Vincent nog even een biertje in Canyon. Ed is er ook en lange tijd praten we met hem en zijn vriend Ben over spirits. Ben kan ze namelijk zien. Eenmaal is hij mee geweest naar Siberut maar is razendsnel weer vertrokken. Daar zijn namelijk veel te veel spirits en Ben is nog te jong, te onvolwassen om daar mee om te gaan. Gelukkig heeft de shaman zijn ogen gesloten, tot zijn 30e, dus voorlopig ziet hij ze niet meer.
Inmiddels weet ik nu wel hoe ze eruit zien, dat onderling arabisch spreken, dat de opperspirit op Java woont, dat het hoofd van de engelen in de Bermuda driehoek leeft een dat David Copperfield met de spirits samenwerkt.
Ik besluit maar naar bed te gaan om al deze informatie rustig te verwerken.

Zondag 14 december, Bukit tinggi (Sumatra)

Gewoon een dagje genieten van de beschaving, beetje internetten, foto's uitwisselen (mijn camera is in het water gevallen en heb niet 1 foto op Mentawai kunnen nemem), shoppen, eten, beetje lezen, beetje schrijven, op tijd naar bed.

Maandag 15 december, Bukit tinggi (Sumatra) - Jakarta (Java)

21.30 uur, Pappa cafe, Jakarta. Het leek er af en toe op dat ik er nooit zou komen, maar uiteindelijk is het toch gelukt.
Vanmorgen heb ik Jaap uitgezwaait, hij is vertrokken naar Lombok. Voor mij stond om half 1 het busje klaar om me naar het vliegveld van Padang te brengen. Het werd een spannende rit. Inmiddels ben ik wel gewend aan de Indonesische rijstijl: blik op oneindig, verstand op nul en vooral veel inhalen. Als je denkt dat er ruimte is, gaan. Het past net wel of net niet, dat merk je vanzelf wel. En vandaag paste het dus een keertje net niet. Twee auto's op een tweebaansweg kwamen recht op ons af, naar linkt uitwijken was de enige optie voor onze chauffeur. Godzijdank lag daar net een brak stuk grond en geen diepe afgrond naar de rivier, zoals het grootste deel van de rit het geval was. De jonge chauffeur remde hard, het busjes slingerde en even leken we bijna om te vallen. Krantenkoppen schoten al door mijn hoofd:"minibusje in Indonesie verongelukt, 1 nederlandse inzittende." Maar uiteindelijk waren er geen kleerscheuren en na even diep ademhalen ging de reis weer verder.
Zonder verder oponthoud belande ik in een taxi in Jakarta. De hostel die ik uitgezocht had, was niet bij de taxichauffeur bekend, maar de aangrenzende Jalan Jaksa, zeg maar de Kao San Road van Indonesie, kende hij uiteraard wel. Ik voorzag geen problemen. Uiteindelijk waren die er wel. Ik zal niet in detail treden, maar door communicatiestoornissen, gebrek aan kaartleescapaciteiten en de aziatische gewoonte om nooit te zeggen dat je niets niet weet, duurde de zoektocht ongekend lang. Uiteindelijk bleek de hostel ook nog vol te zitten. Niet getreurd, we hebben een uitstekend alternatief gevonden.
Wel jammer dat de pizza's in Pappa cafe op waren, daar had ik de hele weg nou al zin in.

Tot slot:
"We're all atheist. You don't believe in Zeus or Thor or Neptune or Augustus Ceasar or Mars or Venus or Sun Ra. You recject a thousand Gods. Why should it bother you if someone else rejects a thousand and one?"