Gearriveerd in Indonesië - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu Gearriveerd in Indonesië - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu

Gearriveerd in Indonesië

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

27 November 2008 | Indonesië, Medan

Donderdag 20 november, Singapore - Medan (Sumatra)

Lonely Planet over Medan:"Depending on your perspective, you'll either love it or hate it. If you're coming form saner parts of mainland Southeast Asia (I am !), Medan will be everything that's wrong with an Asian city (definitely!), Choked with traffic, pollution and poverty (that's right!). If you're worked your way north through Sumatra (no, that route is on my list), Medan is thankfully modern, with air-con, internet and a middle class (oh my God!).

Toegegeven, Singapore was me iets te strak georganiseerd, op het saaie af, maar ik kan ook niet zeggen dat medan warme gevoelgens bij me oproept.
Het begon natuurlijk al op het vliegveld, maanetjes die je bagage willen dragen, mannetjes met taxi's en mannetjes met allerlei ander hulpverlengingsdiensten. Gelukkig betekent nee hier ook nee, maar toch, het zijn heel veel mannetjes. Dan moet er weer overal over onderhandeld worden. Goed, afdingen is nou eenmaal iets dat erbij hoor, maar ik kan het niet. Nog geen eur voor een taxi-rit of ritje met een becak (brommer met zijspan) en toch moet je de discussie aan, het spel spelen.
Bij JJ's Guesthouse werd ik in het Nederlands en met witte sneetjes met hagelsalg ontvangen. Na een klein beetje slaap ingehaald te hebben, ben ik op ontdekking gegaan. Zo kwam ik er al gauw achter dat lopen hier verre van ideaal is. Er loopt wel iets van een voetpad, maar ga nou niet bewonderend om je heen lopen kijken want je breekt je nek over immense de gaten. Om nog maar te zwijgen over oversteken (als rechtdoor voor rood staat, gaat linksaf gewoon door bijvoorbeeld. Probeer daar maar eens zonder kleerscheuren tussen door te komen).
Daar komt bij dat de grootste bezienswaardigheid in Medan op het ogenblik, ikzelf ben. Of dat komt omdat ik westers ben, vrouw, alleen of een combinatie van factoren weet ik niet precies, maar aan aandacht geen gebrek. Er wordt naar me geglimlacht, begroetingen toegeroepen, zelfs vanaf de stoep als ik me in een becak verplaats. Ik schrok ook wel even toen de politie mijn kant op kwam lopen terijl ik overstak, zou ik iets verkeerds gedaan hebben? Maar nee, ze wilden gewoon even gedag zeggen. Kortom, kan zeker niet ontkennen dat de mensen hier ontzettend vriendelijk zijn.

Nog een aantal zaken anders dan anders:
- De Rupia. 15.000 Rupiah is ongeveer 1 euro. Ik reken me dus nog suf en telkens voor alle zekerheid alle nullen op het biljet. De prijs van een Big Mac 20.000 Rp (euro 1,33), 1 uur internet 4.000 Rp (26 cent) dus ik zing het hier nog wel even uit.
- Geen douche maar een mandis, een bak met water en een schep. Brrr, nog best koud.
- Bidruimte in een hoekje bij KFC (ja, ik leef op Mac D. en KFC.....nee, alleen vandaag toevallig)
- Geen alcohol, in principe. Niet dat ik er naar taal, maar best een raar idee dat er geen kroegen te vinden zijn waar mensen aan het bezatten zijn. Toch over het algemeen wel een kenmerk van een grote stad.
- Bahasa Indonesia, moet nu echt een paar woordjes gaan leren.

Vrijdag 21 november, Medan (Sumatra)

En soms wordt een dag gevuld met puur praktische zaken, zoals waspoeder zoeken, wassen, internetten, ticket regelen voor de volgende bestemming, bami goreng eten in de stromende regen en kletsen met andere reisgenoten en de Russische consul.

En tot slot:
Better a mind openend by wonder, than one closed by belief.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Medan

Claudia

I don't know where I'm going for the ocean will decide. It's not the destination, it's the glory of the ride.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 87123

Voorgaande reizen:

12 November 2011 - 18 November 2011

New York, New York

28 Februari 2011 - 04 September 2011

Frankrijk en Spanje, werken als ITM

24 November 2010 - 10 Februari 2011

Argentinië, backpacken

01 Maart 2010 - 02 November 2010

Frankrijk, werken als International Teammanager

21 December 2009 - 17 Januari 2010

Spanje, maandje luieren in Andalusië

25 Februari 2009 - 04 November 2009

Frankrijk, werken als International Teammanager

16 November 2008 - 21 Januari 2009

Indonesië, 2 maanden met de rugzak op pad

25 Februari 2008 - 27 November 2008

Frankrijk, werken als International Teammmanager

16 November 2007 - 16 December 2007

Curaçao, op avontuur met Peter-Jan

07 April 2007 - 25 Oktober 2007

Frankrijk, werken als beheerder in de Vendée

15 Maart 2007 - 05 April 2007

Turkije, backpacken

27 December 2006 - 30 December 2006

Berlijn, lang weekend weg

13 Maart 2006 - 19 September 2006

Frankrijk, werken als beheerder in Lectoure

01 April 2005 - 15 Oktober 2005

Frankrijk, werken als Area Assistant in La Palmyre

14 Januari 2005 - 24 Maart 2005

Thailand, backpacken

18 December 2004 - 05 Januari 2005

Kopenhagen, op visite bij Maria

30 April 2004 - 30 September 2004

Frankrijk, Loiredal, werken als Area Assistant

15 Januari 2003 - 19 Juni 2003

Zuidelijk Afrika, backpacken

Landen bezocht: