ITM, where is the fun in that (episode 1, part 2) - Reisverslag uit Larochette, Luxemburg van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu ITM, where is the fun in that (episode 1, part 2) - Reisverslag uit Larochette, Luxemburg van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu

ITM, where is the fun in that (episode 1, part 2)

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

13 Maart 2010 | Luxemburg, Larochette

Ups and Downs.

Net als ieder ander leven, bestaat het leven van een montageteam uit Ups en Downs. In deze weersomstandigheden, opstaan ‘s ochtends is zeker niet ons favoriete deel van de dag (Down). Lekker warm lig je opgerold onder je dekbed of in je slaapzak als de wekker gaat. Alleen al het naar buiten steken van je neus zorgt dat je hersens bevriezen. Snel spring je in je werkkleding en trekt een sprintje naar de cookmobile (de kantine, schaftkeet). Als je mazzel hebt heeft iemand de fluitketel al opgezet en met een kop hete koffie warmen we ons op (Up).

Om 9 uur zijn we mentaal en fysiek klaar voor de kou en de zware arbeid die ons te wachten staat. We springen in de busjes en halen alle benodigdheden uit de opslag: frames, tentdoeken, koelkasten, haringen enz. Ook al proberen we werkhandschoenen te dragen, we bezeren onze koude schralen handen aan de scherpe randjes van bedbodems en kastenplankjes. Maar we zijn stoer en negeren het bloeden en de blauwe plekken (Down).
Vervolgens zetten we met moeite de ijskoude tentframes in elkaar en proberen we de haringen in de bevroren grond te slaan. De wind doet onze lippen barsten, de stugge werkbroeken veroorzaken schrale plekken op onze benen en de ongewone bewegingen bezorgen ons een weeklang spierpijn (Down).

Dan is het tijd voor de lunch. Als een team dekken we de tafel, zetten de ketel op, koken eieren en maken echte montage-sandwiches: 2 plakken brood of een half stokbrood waar je van alles dat je op tafel kunt vinden iets op doet, inclusief mayonaise en sla. Een gezonde hap voor een hard werkend mens (Up).

Als we weer aan het werk gaan, is de zon er een beetje uitgekomen en kunnen we één van de vijf lagen kleding die we dragen afleggen (Up). Langzaam maar zeker beginnen de tenten te verschijnen en al dat blauw en groen afstekend tegen de horizon is een lust voor het oog (Up).

De dag zit erop en we zijn hongerig. We koken om de beurt dus één keer in de 5/6 dagen is het jouw beurt (Down) maar de andere dagen van de week kun je een lekkere hete douche nemen en wachten tot iemand roept: diner is served (Up). Met de afwas werkt het precies hetzelfde, dus afhankelijk van de dag was je af (Down) of je opent een biertje en kijkt hoe iemand anders de vaat doet (Up).
Dan is er nog één ding over, dat alleen voor mij geldt: administratie (Down).

De dag is voorbij. We hebben hard gewerkt, goed gegeten en we zijn uitgeput. Moe maar voldoen gaan we naar, in eerste instantie koude maar snel genoeg warme, bed (Up).

Resultaat: 7 Ups – 6 Downs = Het leven is goed.