Kanoën op de Zambezi - Reisverslag uit Zambezi, Zambia van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu Kanoën op de Zambezi - Reisverslag uit Zambezi, Zambia van Claudia Brenen - WaarBenJij.nu

Kanoën op de Zambezi

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

09 Februari 2003 | Zambia, Zambezi

Donderdag 6 februari

Mijn week in Vic Falls is ten einde en met mijn zojuist verworven Duitse vrienden vertek ik richting Zambia. Aan de rand van het dorp steken we de bungijump-brug over, die de grens vormt tussen Zimbabwe en Zambia en dat is bijna gelijk het laatste dat ik die dag van Zambia zal meekrijgen. De rest van de dag ben ik bezig met het inhalen van mijn slaap. Een eindje voor onze bestemming, Gwabi logde, word ik wakker en zie wat een schitterend landschap ik gemist heb. We rijden door een vallei, zo mooi, zo groen. Ik probeer er niet eens een foto van te maken, dit valt niet op de gevoelige plaat vast te leggen. Het uitzicht vanaf is net zo schitterend. Bij aankomst geeft het een zeer eenvoudige, om niet te zeggen vervallen indruk, maar als we richting bar- en zwembad lopen verandert die indruk abrupt. Vanuit het zwembad kijken we in de diepte op de prachtige Zambezi rivier.


Vrijdag 7 januari

Hier heb ik naar uitgekeken: twee dagen lang kanoën op de Zambezi. Twee aan twee zitten we in de kano's, samen met de tenten, proviand en een emmer met persoonlijke items. Ik heb het geluk de kano met Chris te mogen delen, de sterkste van het hele stel, maar ook het grootste kind van allemaal. Regelmatig begint hij een wateroorlog met een willekeurig passerende kano. Eigenlijk maar goed ook, want het water is heerlijk verfrissend.
We peddelen zoveel mogelijk in single file, één rechte lijn, om de kans op een aanvaring met een nijlpaard te verkleinen. En dat is echt nodig, want we zien er ontelbaar veel tijdens onze tocht. Eind van de dag meren we aan bij elephantbone-island en slaan ons kamp op.


Zaterdag 8 januari

Bij het ontbijt wordt duidelijk waarom dit eiland elephantbone-island heet. we krijgen bezoek van twee olifanten; bewaren ze eerst og enige afstand tot het kamp, even later komen ze toch langzaam maar zeker dichterbij. We hebben de tenten al afgebroken en zijn bezig om de ontbijtresten in te pakken in in de kano's op te bergen. Chris probeert de dikhuiden met bewegingen en geluiden weg te jagen, maar dat heeft weinig effect. Allemaal bewegen we ons langzaam achteruit, blik op de olifant gericht, richting water, klaar om de rivier in te springen. Dan wijkt gelukkig het gevaar en het beest wandelt, rustig kauwend, richting struiken.
We gaan weer op pad en tijdens het peddelen proberen Chris en ik in half Nederlands en half Afrikaans wat gesprekken te voeren. We komen een heel eind, al levert het soms nogal komische verwarringen op.
Rond het middaguur lunchen we bij een verlaten lodge. Het is niet het seizoen nu en de huisjes staan leeg. We maken er gebruik van om onze siëste te houden. Ik kruip in één van de hutjes en met mijn provisorische kussen/matras (mijn zwemvest) leg ik mij te rusten op het stenen bed. Ik hoor van alles zoemen (torretjes, vliegen) en kruipen (hagedisjes, vogeltjes) maar daar ben ik inmiddels al aardig aan gewend. Met het geluid van nijlpaarden word ik rond twee uur weer wakker.

We varen weer een stukje door een landschap dat zo uit de Lord of Rings lijkt te komen, the Misty Mountains of Doom. En of dat nog niet genoeg is, varen we langs een kudde olifanten dat net een bad neemt. Langzaam laten we ons door de stroom meevoeren en kijken hoe de olifanten drinken, zich wassen en met elkaar spelen. Pas als we ze voorbij zijn, vangen ze onze lucht op en krijgen we enig protest te horen. Ik vraag bijna aan Chris om me even te knijpen zodat ik zeker weet dat ik niet droom.
We overnachten in Chuangwe Camp, vanwaar we de nijlpaarden en krokodillen in het water kunnen zien en 's nachts de hyena's kunnen horen.


Zondag 9 februari

Ik zou bijna zegggen dat we het gewoon gaan vinden, olifanten in het kamp. We waren van plan om een ochtendwandeling te gaan maken, maar we komen niet verder dan de douches. Daar staan namelijk drie olifanten van de bomen te eten. Als ze dichterbij komen, besluiten we om maar even rustig in het kamp af te wachten. Daar krijgen we bezoek van de huisimpala. Het is heus waar, ze hebben hier een tamme impala rondlopen. Het elegante antiloopje (waarom heet het eigenlijk, het loopt juist heel gracieus?) vergezelt ons als we weer verder lopen. We lopen dit keer richting bar en weer komen we niet veel verder. Dezelfde olifanten komen onze kant op. We zoeken bescherming in de bar. Als alledrie de dikhuiden besluiten om een bad te nemen in de rivier, ronden we eindelijk onze wel zeer ingekorte wandeling af.

Dan is het tijd om de motorboot terug te varen naar de Gwabi-lodge. In een uur tijd leggen we dezelfde afstand waar we in de kano's twee dagen over hebben gedaan. De middag besteden we aan zwemmen, wassen, relaxen cricket kijken. De wereldkampioenschappen cricket vinden op dit moment plaats in Zuid-Afrika en Chris en Keith hebben zelfs de Duitsers enthousiast voor het spel gekregen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Zambezi

Zuidelijk Afrika, backpacken

Mijn allereerste backpack avontuur.

Recente Reisverslagen:

01 Maart 2010

Pretoria

04 Maart 2003

Amphitheatre

25 Februari 2003

Krugerpark

22 Februari 2003

Chidenguele

20 Februari 2003

Vilanculos
Claudia

I don't know where I'm going for the ocean will decide. It's not the destination, it's the glory of the ride.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 87157

Voorgaande reizen:

12 November 2011 - 18 November 2011

New York, New York

28 Februari 2011 - 04 September 2011

Frankrijk en Spanje, werken als ITM

24 November 2010 - 10 Februari 2011

Argentinië, backpacken

01 Maart 2010 - 02 November 2010

Frankrijk, werken als International Teammanager

21 December 2009 - 17 Januari 2010

Spanje, maandje luieren in Andalusië

25 Februari 2009 - 04 November 2009

Frankrijk, werken als International Teammanager

16 November 2008 - 21 Januari 2009

Indonesië, 2 maanden met de rugzak op pad

25 Februari 2008 - 27 November 2008

Frankrijk, werken als International Teammmanager

16 November 2007 - 16 December 2007

Curaçao, op avontuur met Peter-Jan

07 April 2007 - 25 Oktober 2007

Frankrijk, werken als beheerder in de Vendée

15 Maart 2007 - 05 April 2007

Turkije, backpacken

27 December 2006 - 30 December 2006

Berlijn, lang weekend weg

13 Maart 2006 - 19 September 2006

Frankrijk, werken als beheerder in Lectoure

01 April 2005 - 15 Oktober 2005

Frankrijk, werken als Area Assistant in La Palmyre

14 Januari 2005 - 24 Maart 2005

Thailand, backpacken

18 December 2004 - 05 Januari 2005

Kopenhagen, op visite bij Maria

30 April 2004 - 30 September 2004

Frankrijk, Loiredal, werken als Area Assistant

15 Januari 2003 - 19 Juni 2003

Zuidelijk Afrika, backpacken

Landen bezocht: